In vier weken helpt een multidisciplinair team je aan een werkend prototype van jouw digitale oplossing. Geen ellenlange voorbereidingen, gewoon direct aan de slag.
Krachtig e-learning platform leert wereldwijd 54.620 kinderen typen.
TypeTopia
Leren typen saai? Niet met TypeTopia, de online typecursus waarin kinderen de hoofdrolspeler zijn in een spannend ruimteavontuur en met geweldige games leren blindtypen. We ontwikkelden voor TopiaTeam de geheel vernieuwde versie van TypeTopia. Moderner, slimmer en met nog mooiere games.
Intrinsieke motivatie
Romer van Bavel, oprichter van TopiaTeam, gaf jarenlang typecursussen op scholen. “Ik was steeds op zoek naar manieren om de lesstof leuker te maken en kinderen intrinsiek te motiveren.” vertelt hij. “Leren typen leent zich uitstekend voor gamification en zo ontstond het idee voor TypeTopia.” De eerste versie van de webapplicatie kwam uit in 2007 en was een doorslaand succes.
Nieuwste technologie
Honderduizenden kinderen leerden typen met TypeTopia, maar na 10 jaar was de webapplicatie, gebouwd in Flash, aan vernieuwing toe, “Flash wordt door steeds minder webbrowsers ondersteund. Bovendien wilden we weer een nieuw niveau in online leren bereiken door de technische en gamification mogelijkheden van vandaag de dag maximaal te benutten, ” legt Romer uit. “Zodat we de meest vooruitstrevende speler in de markt blijven.”
De vraag
Hoe maken we de beste en meest vooruitstrevende online typecursus?
Een schaalbare webapplicatie
In nauwe samenwerking met de game designers, artists en developers van TopiaTeam ontwikkelde Webmine de nieuwe versie van TypeTopia. Volledig geïntegreerd met de andere educatieve applicaties en administratieve systemen van TopiaTeam. Geschikt voor iedere webbrowser. Met geweldige games. Meteoren wegschieten die je ruimteschip bedreigen door hun code snel na te typen… Leren was nog nooit zo leuk!
Aanpassen zonder programmeren
Tijdens de ontwikkeling is veel aandacht besteed aan de Editor van TypeTopia. In die Editor geven medewerkers van TopiaTeam vorm aan de typecursus door modules, opdrachten, games en bijvoorbeeld video’s in een workflow te plaatsen. Ook importeren ze hier de karakters, locaties en animaties die nodig zijn voor het verhaal. De Editor voert controles uit op de lesstof en wijst auteurs op didactische fouten. Geen overbodige luxe met duizenden oefeningen, games en animaties. Met de Editor kan de typecursus steeds verder ontwikkeld worden, zonder dat daarvoor geprogrammeerd hoeft te worden. Het is zelfs mogelijk om op die manier volledig nieuwe cursussen te ontwikkelen, bijvoorbeeld een typecursus voor volwassenen en voor slechtzienden.
Persoonlijk leerpad
De workflows, games en oefeningen zijn niet statisch, maar passen zich aan aan het niveau en de voortgang van de leerling, zodat een persoonlijk leerpad ontstaat voor ieder kind. Heb je moeite met bepaalde letters? Dan komen die automatisch vaker aan bod in oefeningen. Het kind kan ook zelf kiezen, bijvoorbeeld welke game hij het liefst wil doen voor een bepaald onderdeel. Ook zijn er leerpaden voor specifieke doelgroepen zoals dyslectische kinderen.
Voortgang in beeld
Per kind worden tijdens de gehele typecursus zo’n 25.000 metingen vastgelegd over bijvoorbeeld goede en foute toetsaanslagen, reactietijden en nauwkeurigheid. Door die te analyseren, kan de voortgang van iedere leerling heel precies gemeten worden. Welke toetsen gaan goed en welke hebben nog meer aandacht nodig? Die voortgang wordt gepresenteerd in rapporten per module. Een kind kan vervolgens aangeven dat hij meer met een specifieke letter wil oefenen of bijvoorbeeld meer aandacht wil voor moeilijke letters en leestekens.
Centrale database
De kern van TypeTopia wordt gevormd door het user management system (UMS). Een centrale database waarin de gegevens van alle gebruikers van de webapplicatie worden geregistreerd. Andere apps van TopiaTeam, zoals TopiaTrainer en TopiaTeam voor Ouders, zijn ook gekoppeld met het UMS, zodat kinderen en ouders met één account overal kunnen inloggen. Ook het CRM- en het servicedesksysteem gebruiken informatie uit het UMS.
Deze opzet zorgt voor eenduidige gegevens over de applicaties heen en dat maakt de applicaties van TopiaTeam zowel schaalbaar als gebruiksvriendelijk. Bovendien creëert het ook nieuwe mogelijkheden, bijvoorbeeld de optie voor kinderen om vriendjes uit te nodigen voor een van de apps als ze die nog niet gebruiken. En het geeft TopiaTeam de mogelijkheden het gedrag van klanten goed te volgen en slimme marketingcampagnes te doen.
Hechte samenwerking
Omdat de workflows, games en verhaallijnen sterk ingrijpen op de rest van de TypeTopia applicatie, werkten TopiaTeam en Webmine intensief samen aan de software. Jager & Prooi werd betrokken voor het user interface design. Wekelijks was er afstemming over de functionaliteit en technische keuzes. Een hechte samenwerking met een mooi resultaat.
Een strakke deadline
Een belangrijke beperkende factor bij de realisatie van de nieuwe TypeTopia was de deadline. De nieuwe versie moest namelijk vlak voor het nieuwe schooljaar gelanceerd worden. Later was geen optie. Binnen deze timebox moest de maximaal mogelijke functionaliteit ontwikkeld worden, zonder in te boeten op kwaliteit. Ondanks deze strakke deadline, was het projectteam in staat zelfs nog voor de deadline aanvullende functionele wensen op te pakken.
De toekomst
TopiaTeam en Webmine zijn zeker nog niet uitontwikkeld aan TypeTopia. Voor de nabije toekomst staat in ieder geval een internationale uitrol gepland. De software is daar al helemaal op voorbereid. Ook komt er nog een uitgebreidere toegang voor ouders, waarbij ze de volledige voortgang van hun kind kunnen volgen en aan de hand van video’s didactische uitleg krijgen bij het (te verwachten) leerpad. Ook kunnen ze dan het rooster van hun kind raadplegen, rapporteren en inzien en informatie over de examens bekijken.
De techniek
TypeTopia is een webapplicatie, ontwikkeld in Ruby on Rails op basis van een Service Oriented Architecture. Centraal in de software staat het User Management Systemdat door TypeTopia, en de andere applicaties van TopiaTeam, via een API benaderd wordt. Dit houdt de software beheersbaar en schaalbaar.
Wat is er leuker dan leren in je eigen tempo, afgestemd op jouw belevingswereld? Met slimme educatieve apps is het mogelijk!
In opdracht van Blink Educatie ontwikkelde Webmine een intelligente, adaptieve werkwoord-spellingsapp.