Webapplicatie leert 8.838 leerlingen spellen.
Blink Educatie
Hoe maak je het vak Nederlands zo uitdagend dat leerlingen niet eens doorhebben dat ze aan het leren zijn? Het antwoord heet PLOT26, een interactieve lesmethode voor het vak Nederlands die leren leuk en spannend maakt. In opdracht van Blink Educatie ontwikkelde Webmine de intelligente, adaptieve werkwoord-spellingsapp die bij deze methode hoort.
Centraal in PLOT26 staan spannende verhalen waarin leerlingen zelf een rol spelen. Naast unieke content van echte jeugdboekenschrijvers, valt de methode op door slim gebruik van zaken als gaming, tijdsdruk, scores en competitie-elementen. De verhalen worden afgewisseld met cursussen lezen, schrijven, spreken en fictie.
De vraag
Kunnen we spellingslessen in een vorm aanbieden die zowel aantrekkelijk als intelligent is?
Een spellingsapp
Blink Educatie ontwikkelt vernieuwende digitale lesmethodes. Deze methodes zijn erop gericht om leerlingen te prikkelen, nieuwsgierig te maken en vooral veel zelf te laten ervaren en ontdekken.
De intelligente werkwoordspellingsapp die Webmine voor PLOT26 ontwikkelde, is daar een goed voorbeeld van. De app werd ontworpen door bureau Jager & Prooi en vervolgens in recordtempo door Webmine gerealiseerd.
Aantrekkelijk en intelligent
De webapplicatie is een succes. Wat is het geheim van deze app? “Goed leren spellen van werkwoorden blijft een lastig onderdeel van de Nederlandse taal”, zegt Yvonne Gerridzen, uitgever bij Blink Educatie. “Leerlingen vinden spelling vaak onbelangrijk. Met deze app hebben we een manier gevonden om de traditionele spellingslessen in een vorm te gooien die zowel leuk en aantrekkelijk als intelligent is.”
Slimme database
Hoewel de app op het eerste gezicht heel eenvoudig oogt, zit er behoorlijk wat intelligentie onder de motorkap. Denk bijvoorbeeld aan een slimme database. “Uit de antwoorden kunnen we herleiden wat een leerling verkeerd doet. Vervolgens kunnen we daar heel gericht feedback op geven”, legt Yvonne uit.
“Als je iets fout doet, vertelt de app niet alleen dat het verkeerd is, maar ook waarom. Omdat leerlingen meteen feedback krijgen, leren ze direct van de fouten die ze maken. Daardoor hebben de kinderen vaak niet eens in de gaten dat ze aan het leren zijn.”
Leuk en herkenbaar
In de app zitten leuke gaming-elementen. Wanneer je de opdrachten goed uitvoert, verdien je sterren en bekers. De app herbruikt zinnen die rechtstreeks van Facebook komen. Daardoor herkennen jongeren zich in het taalgebruik. De content past helemaal bij de belevingswereld van de leerlingen.
Doorslaand succes
PLOT26 en de bijbehorende apps zijn een succes in onderwijsland. Inmiddels werken enkele tientallen scholen met de methode. Dat aantal zal flink gaan groeien. Ondertussen onderzoekt Blink wat de effecten van de app zijn om het didactische succes van deze methode verder in kaart te brengen.
Ook voor de docent
De spellingsapp integreert naadloos met het leerlingadministratiesysteem van Blink waarin de voortgang van elke afzonderlijke leerling bijgehouden wordt. Die integratie maakt het mogelijk om leerlingen op het juiste niveau oefeningen aan te bieden.
Docenten kunnen de voortgang van hun leerlingen volgen. Op ieder moment is duidelijk waar een klas of een bepaalde leerling staat. Zo kan de docent bepalen welke onderwerpen het beste klassikaal behandeld kunnen worden en welke leerlingen extra begeleiding nodig hebben.
Creativiteit en techniek
Blink, Jager & Prooi en Webmine werkten samen volgens de Scrum-ontwikkelmethode in wekelijkse sprints. Tijdens elke sprint leverden Webmine een werkend prototype op en kon Blink feedback geven. Het team van Blink is blij met het werk en de aanpak van Webmine. “Ze leveren goede dingen. Ik zou zeker weer voor ze kiezen”, lacht Yvonne.
“Webmine stelde díe vragen die nodig waren om samen tot echt goede oplossingen te komen die we nodig hadden voor onze educatieve doelen. Het is heel knap hoe ze creativiteit en techniek met elkaar weten te verbinden. Door hun betrokken instelling en door hun enthousiasme hebben we gezamenlijk iets moois gemaakt.”
De techniek
De spellingsapp van Blink Educatie laat heel goed zien hoe je slimme technologie kunt inzetten om leren leuker en effectiever te maken.
Wat is er leuker dan leren in je eigen temp, afgestemd op jouw belevingswereld? Met slimme educatieve apps wordt het mogelijk!
TopiaTrainer helpt kinderen spelenderwijs om vol vertrouwen en goed voorbereid aan de toetsen te beginnen.